Friday, February 20, 2009

As Sahar T.I.R Promo Tour Live In JB (review)

Aku sedar dari tido pada pukul 10 pagi aku pegi ke bilik malik rupenye dorang da siap nak pegi ke venue, kelam kabut aku di buat.Setelah selesai kitaorang sarapan di bawah hotel kitaorang terus ke venue dan ape yang bestnye one azareth da tinggalkan kitaorang 2 kereta terpusing-pusing cari venue hampir 2 jam! last2 one barch suruh tunggu nnt dier ambik.fuh dari hotel hingga ke venue boleh la dalam 30 minit kalo jalan x sesak.

Crowd da mulai ramai dan gig masih belum bermula.Maser kami sampai band Sindraz kalo x silap aku tengah sound check dan lepas tu As Sahar.Aku ngan jaei pun mencari meja untuk buka booth kami di situ.Kalo tgk venue gig ni berhampiran dengan kawasan perindustrian dan berhadapan dengan kawasan perumahan.Ramai jugak crowd yang dtg pada masa tu,tempat event yang besar tapi kawasan yang agak kurang sesuai kerana jauh dari bandar aku rase kalo dekat dengan bandar tu better dr ape yang ade pada mase tu.

Luar Dewan

Tepat pukul 330 ptg gig pun bermula dengan aksi permbukaan yang aku raser tiada tercatit dalam flyers dan band ni sebenarnya mmg antara band lama yang aku nak tengok sgt sejak zaman kaset Segatan Selatan iaitu ATROCIUS! band yang membawa konsep eastern black dan pernah membuat split bersama Kharabanazak membuka tirai dengan lagu yang terdapat dalam kompilasi S.S. patut la mase aku tengah sibuk menjual barang aku raser aku mcm penah dengar lagu ni.Aku raser mereka hanya sempat membawakan 4 lagu.Masih lagi tergiang lagu dorang ni.
Atrocius
Black territory

Selesai sudah persembahan mereka,band seterusnya datangnya dari KL Black Territory band ni serius aku x masuk langsung konsep yang mereka, Melodic Death Metal plus swedish style tapi dari website kalo x silap mereka menegaskan dorang main style Metal Core tapi lantak laaa band dorang bukan band aku.Tapi Gitaris dorang ni mcm joe wings dan x salah aku dier banyak band jugak.

Soul Devour

Soul Devour mengambil alih tempat selepas BT hailing from singapore dan membawa konsep Death Metal tiada bassist (mcm DCA) dan mengunakan drummer dari Hellghast sbb drummer asal dorang kene g NS di singapore.Baru saje mengeluarkan demo pertama yang mempunyai sound quality yang aku raser terbaik untuk sound sesebuah demo.Membawa lagu sendiri dan 2 lagu cover dr Cannibal Corpse dan Death tap sound Soul Devour ni agak tajam dan aku raser mcm x kene dengan konsep dorang bawak death metal kalo di beratkan skit aku raser lagi best sbb kurang lemak ditambah pulak dengan amp gitaris kedua yang kejap ade kejap x de sedikit sebanyak memotongkan 'stim' sound pada petang tu tp x pe, yang aku dpt tahu ni 1st time dorang main di johor especially di malaysia.

Sindraz

Sindraz,pada mulanya aku x ikut sgt band ni dan lepas dorang mula je lagu aku terus teruja! fuhhhh BM rupenyer dorang ni dengan sound yang tajam (memang semua band ari tu sound memang tajam)memang kene dengan irama BM yang dorang bawak dengan vox yang extreem mmg membangkit kan semangat aku untuk follow band ni sampai habis. Demo dorang da mula terjual tapi sayang aku terlupa nak beli x pa next time dorang main lagi di JB bersama-sama Silkhannaz.

Black Abyss

Lepas band BM ni, muncul plak sebuah band BM jugak tapi kali ni dari hutan banat afrika utara, Black Abyss!! muncul dengan corpse paint di muka mengunakan bassist session dari devastator membuka tirai dengan War ov Apocalypse yang dipetik dr demo pertama dorang.Aku tgk ramai crowd da mula kedepan dan menarik minat dorang untuk lihat band yang pertama kali main di JB.Membawa cover song dr IN menambahkan lagi suasana panas event tersebut. BA jugak menjemput waxs DCA session untuk cover song from As Sahar (Casus Luciferi) dan Mayhem (deathcrush) memang liar vox jemputan BA ni kesana kemari nasib pentas kecik kalo besar mahu sampai keluar di menyanyi tu.

Selesai sudah BA dtg pula sebuah band dr JB Wylken Delirium kalo dalam flyers dorang ni main style lembab dan berat tapi aku x nampak maner lembab dan berat pada band ni tercari-cari jugak tapi aku x jumpe jgk.Dorang ni byk crossover metal pun ade kejap ade bau2 death kejap ade bau core aku pun x tahu la nak cakap but showmanship dorang antara yang terbaik dengan petahnye sang vox menhangatkan suasana one of the best band petang tu.

Wyken Delirium

Band last,Behemoth dari poland ehhhh silap As Sahar, show di JB x byk sgt perubahan set list dorang maser di KL cume kali aku raser setlist kurang skit dr KL dan pertambahan satu lagu yang x bawak maser kat KL, Santau Tuju Angin! gila babas laju mcm bullet train. 2 Lagu dalam TIR Star Sirius dan satu lagi aku luper tajuknye. Aku raser semua lagu la laju dr tinggam,stroll tp bg aku mmg best! raser berhantu lagu2 ni encore As Sahar petang tu My hyms in the east memamg meracau aku nak kedepan tapi sayang aku x leh tinggal booth aku sbb jaei maser tu da flat asyik berdiri je aku ngan dier dr td.

As Saharian

Gig selesai hampir pukul 7 dan lepas tu siap ade makan lagu kat steak house.arghhh aku raser JB masih lagi kekurangan mat metal dan mungkin faktor tempat menjadi punca sbb terlalu jauh kawasan dan tempat event tu da menarik.Lepas tu kitaorang semua lepak kat Danga Bay sbb masing-masing nak naik tut tut.


Ada? Ada?

No comments: