Friday, May 18, 2012

Fermat's Room (2007)

Lama jugak aku x review movie-movie yang mind bending, mystery, low-profile and underrated ni.

Movie mengenai kisah 4 orang Matematik expert yang saling tidak kenal antara satu sama yang lain  yang telah di-invite oleh seorang host yang misteri bernama Fermat ke sebuah tempat untuk bermesyuarat. Pada mulanya invitation untuk menghadiri meeting untuk membincangkan enigma matematik tapi telah berubah dan mereka ber-4 teperangkap dalam bilik yang dilengkapi dengan peralatan mampat atau shrinking room.



 Bila mana meraka terperangkap dalam sebuah bilik, secara tidak langsung rahsia antara mereka berempat terbongkar dan mereka mempunyai hubungan secara langsung dan tidak langsung, sambil mereka mencari jawapan enigma sebelum mereka mati tersepit dalam bilik shrinking room tu. Setiap soalan ade masa yang diberikan untuk meraka sebelum bilik itu menjadi lagi kecik.

Banyak soalan yang aku sendiri kadang x boleh nak solve secara teori tapi bila tengaok movie ni aku raser secara logikal matematik ni mmg tricky dari segi soalan dan jawapan. Ada beberapa soalan yang aku rase menarik dan aku kurang faham dalam banyak-banyak soalan tu, soalan tentang switch lampu  dan pintu.


3.5 / 5

No comments: